Close
Type at least 1 character to search
Back to top

Aké typy záberov poznáme

Ak chcete začať natáčať svoje prvé videá alebo písať story board potrebujete vedieť, ako sa jednotlivý záber nazýva. Tak isto, ako v chémii tak aj vo Kinematografii sú jednotlivé zábery pomenované tak, že ich názov sa nemení. A to preto, aby ste sa dorozumeli s kýmkoľvek na svete a v prípade, že máte viac člení tím veštci vedia o aký záber práve ide. Zábery sa od seba odlišujú veľkosťou, pohľadom, uhlom, pohybom. Každý jednotlivý záber má iný vplyv na diváka. Ukážme si základné zábery kamery pomocou ukážok z filmu Amélie z Montmartru

CLOSE UP

Je to blízky záber na tvár. Kde je zachytení kúsok krku a jemne reznutý vrch hlavy.

Ůlohy záberu

  • Detail tváre
  • Pohyb tváre
  • Zachytiť emóciu pomocou mimiky

LONG SHOT

Je ďaleký záber na celé telo a okolité prostredie.

Ůlohy záberu

  • Zachytiť pohyb osoby
  • Zachytiť priestor
  • Zobraziť externú časť osoby

MEDIUM SHOT

Je to stred medzi Close up shot a Long shot. Je to kombinácia, kedy zobrazujeme intimitu a priestor.

Úlohy záberu

  • Spojiť emociu s priestorom
  • Zobraziť ako pôsobí na osobu priestor ktorý ho obklopuje

extrémny close up

Je veľmi blízsky záber, ktorý zaberá iba časť tváre, alebo tela nikdy nie celé.

Úlohy záberu

  • Zobraziť symbol emócie (steká slza, pot na čele, úsmev na tvári)

extreme long shot

Záber, ktorý je veľmi vzdialený od osoby a je zložité identifikovať o akú osobu ide.

Ůlohy záberu

  • Zobraziť vzťah medzi osobou a prostredím
  • Komunikovať medzi prostredím a divákom, pomocou pohybu a objektami umiestnenými v zábere

over the shoulder

Ide o záber, kedy sledujete dakoho cez plece druhého.

Úlohy záberu

  • Zobraziť rozhovor
  • Zobraziť pohľad osoby ktorá vedie rozhovor

establishing shot

Záber miesta, lokácie, priestoru. Väčšinou prichádza skôr pred samotným dejom.

Úlohy záberu

  • Oboznámiť, kde sa dej odohráva
  • Zobraziť, čo asi prichádza

INSERT

Záber na predmet, detail, vec.

Úlohy záberu

  • Pútať pozornosť na daný objekt
  • Vytvoriť spojitosť medzi objektom a osobou

záver

Jeden z dôvodov prečo film Amélie z Montmartru je dodnes jedným z najúspešnejších filmov, čo sa kamery týka. Je ten, že využil všetky druhy záberov. Preto pri písaní story boardu alebo pri natačaní treba kombinovať zábery a uvedomiť si o akú emóciu práve ide. Inšpiráciu možno čerpať všade. Stačí zobrať kameru a vyraziť do ulíc Vášho mesta alebo si pozrite Váš obľúbený film a skúste si rozoberať jednotlivé zábery.

Zanechajte nám koment