Online vs. offline reklama: Aké druhy poznáme a pre ktorú sa rozhodnúť?
Nie náhodou sa hovorí, že bez reklamy ako keby daná spoločnosť ani nebola. Žijeme dobu, kedy je priam nevyhnutné byť zákazníkom či klientom na očiach, pričom platí, že v takom pretlaku konkurencie je nevyhnutné nejakým spôsobom zaujať. Poďme si preto povedať viac o jednotlivých druhoch reklám a priblížme si, ako ich využiť vo svoj prospech.
Zjednodušene a stručne by sme mohli povedať, že primárnym cieľom reklamy je presvedčiť potenciálneho klienta či zákazníka, aby si zakúpil produkt, ktorý je mu prostredníctvom reklamy ponúkaný.
Reklamu pritom delíme v zásade na dve hlavné “druhy”, a to:
- Online reklamy (tzv. digitálne reklamy)
- Offline reklamy
Online reklama
O digitálnych reklamách sa píšu celé knihy, nie je preto jednoduché zhrnúť ich podstatu do niekoľkých riadkov. Ak by sme sa však mali zamerať na to najdôležitejšie, určite musíme vedieť, že v oblasti digitálnej reklamy môžeme aktuálne využiť desiatky možností, ako zaujať.
Veľmi často sa na to využívajú sociálne siete, ktoré sa už roky tešia veľkej obľube. Jednoznačným víťazom je v tejto oblasti spoločnosť Meta, ktorá vlastní Facebook a Instagram — teda platformy, ktoré sa využívajú na propagáciu produktov či služieb najviac. V posledných mesiacoch sa však stal mimoriadne populárnym aj TikTok, bude preto veľmi zaujímavé sledovať, ako sa šance uspieť tu chytia slovenské spoločnosti.
K digitálnej reklame však patria napríklad aj populárne Google Ads, ktoré sa zobrazujú vo výsledkoch vyhľadávania či rôzne bannerové reklamy. Priestor na promovanie produktov a služieb však poskytuje aj Youtube, a to v rámci reklám, ktoré sa prehrávajú pred spustením videa.
Čo je aktuálne trendom
Trendy vo svete digitálnej reklamy sa denne menia — tak, ako sa mení aj celý digitálny svet. Aktuálne by si však mal dať každý zadávateľ reklamy záležať predovšetkým na kvalite a na pútavosti danej reklamy.
Uspieť môžete aktuálne napríklad kvalitným blogom. Práve blogy sa stali v poslednom období skvelým prostriedkom, ako sa dostať medzi ľudí — stačí, ak si zvolíte pútavú tému, ktorá ľudí zaujme, prípadne im ideálne navrhne riešenie nejakého ich problému, ktorý majú.
Mimoriadne efektívnym sa však stal aj video obsah — práve preto sa TikTok teší tak veľkej obľube. Ak sa pýtate, ako to využiť vo svoj prospech, odpoveď je veľmi jednoduchá: produktové video. Ide o skvelý spôsob, ako odprezentovať svoj produkt, a to bez ohľadu na to, či ide o nejaký tovar, službu či dokonca nehnuteľnosť. Jedno video toho totiž obsiahne oveľa viac, ako niekoľko fotografií či text.
Platená vs. neplatená online reklama
Všetky tieto reklamy sú však platené, pričom samotný zadávateľ si môže zvoliť, za čo chce vlastne platiť — teda či za počet oslovených ľudí, za počet kliknutí, za počet dokončených objednávok a podobne. Nakoľko sa tieto sumy neustále navyšujú, ideálne by, samozrejme, bolo využitie neplatenej, teda voľnej reklamy, čo je ale neustále náročnejšie. V tomto prípade je totiž potrebné vytvoriť nejaký virálny obsah, ktorý si medzi sebou ľudia budú šíriť sami a dobrovoľne — bez platenej reklamy. Práve preto je v digitálnom svete tak veľmi dôležité zaujať.
Offline reklama
Napriek tomu, že väčšina pozornosti sa upriamuje vždy na online reklamu, zabudnúť nesmieme ani na tú offline. Ide o všetky formy prezentácie nejakého produktu či služby, ktoré sa k vám dostanú mimo “digitálu”.
Patrí medzi ne napr. tlačová reklama, kam zaraďujeme rôzne letáky, billboardy, reklamy v novinách a časopisoch a pod. Ide o veľmi efektívnu formu reklamy, ktorá je zväčša, navyše, lacnejšia ako online reklama.
Medzi tie drahšie formy offline reklamy patria spoty v TV a v rádiu, kde je ich cena tak vysoká preto, pretože zasiahne obrovské množstvo ľudí.
Ako sa správne rozhodnúť?
Rozhodnutie, ktorý typ reklamy je správny práve pre vás, závisí od viacerých faktorov. Okrem toho, čo vlastne propagujete, je dôležité brať do úvahy aj vašu cieľovú skupinu a zistiť si, kde ju zasiahnete v čo najväčšom možnom množstve. Zvolený typ reklamy, samozrejme, závisí aj od budgetu. Ak je dostatočne vysoký, je možné zvoliť si kombináciu online + offline reklamy, vďaka čomu je možné dosiahnuť skutočne nadštandardné výsledky.