Čo zahŕňa postprodukcia videa?
Plánovanie máte za sebou tak isto natáčanie. Hodiny driny zanechali hromadu materiálu na disku. Je čas strihať, farbiť, doladiť zvuk jednoducho je čas na postprodukciu.
Strih RAW videa
Slovíčko Raw Vám môže byť známe z gastronómie, v preklade surové. Úlohou strihu je zostrihať nazbieraný surový záznam podľa postupnosti príbehu, v časovej sloke ktorú nám určuje scenár.
Využívame na to software pre editáciu videa, na trhu nájdete mnoho voľne dostupných softvérov. Ale pre profesionálnu prácu určite siahnite po produktoch ako sú Adobe Premier pro, alebo pre majiteľov Apple Final Cut pro. Strih videa zaberie najviac času čo sa týka post-produkcie, takže sa nato pripravte.
Farbenie/Color Grading
Ide o zjednotenie farebnej škály natočených videí. Väčšina video materiálu je natočená surovo v rôznych profiloch napríklad Log alebo Cine. Dôvod je jednoduchý, aby si sa pri finálnom farbený nestalo, že by niektoré farby boli príliš silné, alebo naopak. Preto farbenie prichádza až v post-produkcii.
Pri farbení, ako pri maľovaní sa kreativite medze nekladú, ale začnite pekne od základu. Skvelou pomôckou je farbenie pomocou LUT-iek. Ide o vopred nachystanú farebnú škálu ktorú vložíte do videa. Pomocou farbenia môžete zobraziť emóciu, ktorú má príbeh vyjadriť. Skvelým príkladom sú filmy Wes Andersona. Pár odkazov ktoré by sa mohli hodiť
Audio/mixovanie hudby
Video bez zvuku alebo hudby si nejde predstaviť, preto treba dbať nato, aby bol zvuk kvalitne spracovaný. Dosiahente to odstránením šumu a vyrovnaním hlasitosti. Väčšina softvérov už obsahuje pluginy na úpravu audia, alebo sa dajú dokúpiť. Samotnou hudbou môžete naladiť pocit strachu, radosti, bez toho aby o tom postava musela rozprávať.
V post-produkcii môžete doplniť aj zvukové efekty, napríklad rozbitie skla, náraz auta, bez toho aby ste naozaj museli auto nabúrať. Veľmi dobrou pomôckou sú zvukové banky, v ktorých nájdete množstvo podmazov, efektov. Pár odkazov ktoré by sa mohli hodiť
Vizuálne Efekty
Sú detailným doladením samotného obrazu. Z obyčajného spraviťe zaujímavé, napríklad pridaná hmla dodá tajomnosť, odraz lúča od sviečky privedie teplo do obrazu. Efekty môžu byť náročné na buget keď ide o hollywoodsky film, ale pri bežnom videu napomáhajú pluginy, ktoré sú cenovo dostupné aj pre nás smrteľníkov. Pár odkazov ktoré by sa mohli hodiť.
- https://www.videocopilot.net/products/opticalflares/
- https://www.premiumbeat.com/blog/17-free-anamorphic-lens-flares/
Titulky
Titulky sú podpisom videa. Úvodné titulky nielen informujú diváka, ale aj môžu naladiť atmosféru a ukázať o aký žáner videa ide. Dajte si záležať pri výbere fontu. Koncové titulky sú tak tiež dôležite. Zobrazujú, kto sa podieľal na projekte, a divák môže vidieť že video nie je ONE MAN SHOW, ale stojí za ním zástup šikovných ľudí.
Záver
Už ste skoro tam, pár krokov Vás delí do konca. Je potreba nachystať trailer/upútavku. Premyslite si kde všade pôjde upútavka, napríklad instagram je časovo obmedzený na 1 minútu, zatiaľ čo Facebook nie je časovo obmedzený. Upútavka Vám pomôže pri zviditeľňovaní videa, upozorniť že niečo sa blíži.
Bezpečnosť je prvoradá preto dbajte na zálohu. Ukladajte si každý krok, zálohujte Raw zábery, audio, proste celý projekt. A na konci zostáva už jediné vychutnať si potlesk a priazeň divákov.